V prvním roce života dítě prochází bouřlivým vývojem, už nikdy se toho nenaučí tolik. Tento vývoj nikdo nevymyslel, máme jej od přírody „naprogramovaný“ a v tomto článku si povíme, co jej ovlivňuje, proč jsou některé děti „rychlé“, jiné naopak „pomalé“, a proč bychom neměli děti porovnávat.
Můžete se setkat také s názvem psychomotorický vývoj (dále jen PMV), kterým označujeme jak vývoj motorický, tak i ten duševní. PMV je kompletní vývoj dítěte, spadá tam hrubá motorika (dovednosti těla), jemná motorika (práce ruky), rozumový vývoj, sociální vývoj, vývoj smyslových orgánů a rozvoj řeči. To, jak kvalitně si dítě projde vývojem od narození do samostatné chůze, ovlivní jeho držení těla, stereotyp chůze, zručnost, koncentraci či paměť.
Psychomotorický vývoj začíná okamžikem narození dítěte a podle mých zkušeností jsou první tři měsíce věku ty nejdůležitější. Mizí většina novorozeneckých reflexů, dítě se adaptuje na nové prostředí, povoluje se z flekčního držení a stabilizuje se v ose na zádech, což bude zcela zásadní pro jeho další, správný vývoj.
Bohužel je většina rodičů na toto důležité období úplně sama a často i bez potřebných informací. V radostném očekávání a přípravě k porodu rodiče často ani nenapadne připravit se také na příchod miminka, aby věděli, co je důležité u něj sledovat, jakými vývojovými kroky si jejich dítě v prvních týdnech prochází, jak jej mají správně nosit, chovat a čemu se naopak úplně vyhnout.
Psychomotorický vývoj probíhá od nejjednodušší dovednosti po tu nejsložitější s tím, že na sebe jednotlivé dovednosti navazují. Takže každá jednodušší dovednost je obsažená i v dalším složitějším kroku. Proto jsou první týdny života dítěte tolik důležité. Nemůžeme si říct: „To bude dobré, to dožene později, to se časem samo srovná.“ Pokud se například dítě do třetího měsíce věku nezastabilizuje v ose na zádech s pěkně rozloženým těžištěm, ale bude v této poloze i nadále nestabilní, ještě třeba s preferencí jedné strany, bude jeho asymetrický vývoj pokračovat i do dalšího vývojového kroku.
V psychomotorickém vývoji nehraje nejdůležitější roli čas, kdy dítě danou dovednost zvládne. Jde především o správnou posloupnost a kvalitní provedení jednotlivých dovedností.
Co ovlivňuje psychomotorický vývoj dítěte?
Psychomotorický vývoj ovlivňují vnitřní a vnější podmínky. S vnitřními podmínkami nic neuděláme, děťátko je dostalo řekněme „do vínku“, je ale dobré, když o nich víme a pracujeme s nimi. Mezi vnitřní podmínky řadíme:
Je důležité si uvědomit, že každý člověk je originál. Každý máme úplně jiný start do života, a proto děti NIKDY NEPOROVNÁVÁME!
A co patří do vnějších podmínek?
Není nutné, aby se rodiče stali odborníky na psychomotorický vývoj dítěte. Ale pokud rodiče vědí základní informace – jakým vývojem jejich dítko aktuálně prochází a čeho má „v nejbližší době dosáhnout“- stává se péče o dítě smysluplnější a klidnější. Díky informacím rodiče děťátku lépe rozumí, umí mu nabídnout vhodné hry a cvičení, které jeho přirozený vývoj podpoří, ale zároveň jej nepřetěžují. Případně velice záhy objeví odchylku od správného vývoje a mohou okamžitě reagovat.